7

Vad är digital marknadsföring och webb?

Digital marknadsföring är ett ganska brett begrepp som inne fattar väldigt många delar. Det som det främst pratas om i dessa sammanhang är SEO, SEM och SMM.

SEO, kanske mer bekant för många som sökmotoroptimering, är ofta en tjänst som går ut på att ranka din sida så högt som möjligt i Googles sökresultat.
Men det är inte alltid så enkelt. SEO har med tiden blivit en väldigt bred och väldigt krånglig tjänst för dig som beställer den.
Den är så föränderlig i sig eftersom Google med jämna mellanrum ändrar sina algoritmer (”inställningar”) för hur ett sökresultat ska presenteras.*
Det är här en erfaren och pålitlig SEO-tekniker kommer in. Dom har bra koll på vad som gäller just nu och vilka uppdateringar som är viktiga att göra på dina hemsida.
De justeringar som löpande görs på er hemsida ska sedan resultera i bättre placeringar och i slutändan mer trafik till sidan eller ökad konvertering av mål.

SEM, en förkortning för Search Engine Marketing, är annonsering på sökmotorerna. Det innefattar bl.a. Google Ads, Microsoft Bing Ads, Google Shopping, Google Remarketing och mycket mer.
Här handlar allt om att betala per klick. Men riktigt så enkelt är det inte.
När du sätter upp t.ex. Google Ads finns det många parametrar att ta hänsyn till. Vilken är din målgrupp? Hur vill du att dina annonser ska synas geografiskt? Har du bra landningssidor att rikta annonserna mot?
Ja, listan kan bli lång. Men det allra viktigaste, hur ser ROI ut?
Kan du mäta så att din konvertering betalar tillbaka insatsen och kostnaderna?

Sist men inte minst, SMM, Social Media Marketing.
Det som på senare tid har blivit en explosionsartad annonseringskanal där du annonserar i sociala medier som Facebook, Instagram, Twitter och Snapchat.
Detta fungera lite på samma sätt som t.ex. Google Ads. Men här får du inte bara betala per klick.
Du kan få betala per visning av din sponsrade annons. Även är måste du veta din inriktning. Vilken målgrupp ska du rikta dig mot? Har du specifika grupper eller intressen du vill att annonserna ska visas för? Valen är många.
Det är även rekommenderat att du i större utsträckning annonserar med rörligt material för att lättare nå ut till den på andra sidan skärmen.

Det här var grunddelarna inom digital marknadsföring. Vi har bara snuddat på ytan och det finns en djungel där ute med mer information att hämta om så önskas.

När vi pratar webb så är det en minst lika stor djungel.
Du har säkert stött på begrepp som CMS, CSS, WordPress  och mycket mer.

CMS är förkortningen för Content Management System. Alltså ett ”system” eller verktyg som du använder för att enkelt kunna administrera din hemsida.
Wordpress är t.ex. ett sådant. Dessutom är WordPress ett av världens mest använda CMS och har därför många val i sig.
Andra kända CMS är t.ex. Magento, Umbraco, Drupal, Episerver.
Magento är välkänt inom E-handel och något som rekommenderas när du har stora e-handlar med många tusentals produkter.
Umbraco, Drupal och Episerver är lite mer avancerade CMS där du kan bygga mycket kring andra system i din organisation vid behov.
Detta är inte omöjligt med WordPress eller Magento. Men kan vara en större utmaning.

Men generellt sett ska du ställa dig några frågor inför val av webb.
Vad ska du ha den till? Vem ska den riktas mot? Vad vill du kommunicera?
Det är några bra grundfrågor för att sedan kunna välja vilket typ av CMS du är ute efter.

Allt som oftast kommer du långt med en hemsida gjord i WordPress.